Deugden in School

Uw partner voor het Deugdenproject in school

logo deugdenproject

Meer over Deugden

Waarom het deugdenproject werkt

HOE KOMT HET DAT HET WERKT? WAT IS ANDERS?

Waarin onderscheidt de deugdenaanpak zich?

Gedrag verandert omdat je zelf besluit een andere deugd aan te spreken. Je motivatie voor je gedrag wordt helder.

Gedrag van kinderen en collega's wordt niet bijgestuurd door moralistisch gepreek of autoritaire regels. En zeker niet door straffen. Ook niet door het aandragen van oplossingen of door te adviseren. En al helemaal niet door de problemen voor het kind op te lossen of het kind te redden door het zelf te doen.

Hoe werkt het dan WEL?

MOTTO 'Iedere situatie is een gelegenheid iets te leren'.

Zelf leer je 'door de deugdenbril' kijken en zie je nieuwe kwaliteiten in anderen, ook in negatieve situaties. Je ontdekt hoe je gevoelens en effecten van je gedachten, gevoelens en gedrag kunt besturen. Je gaat zien hoe je moeilijke en ongemakkelijke situaties juist als een uitdaging gaat gebruiken om te zien welke deugden je hebt ingezet (die dus niet werkten in deze specifieke situatie op dit moment op de manier zoals je het nu doet) en je reflecteert op welke deugd(en) je de volgende keer op welke manier gaat inzetten.

In school en de omgeving van de school is het deugdenproject duidelijk méér dan lesgeven. Het is de invulling voor juist dat stukje dat je nodig hebt naast het lesgeven. Dat wat je nodig hebt voor het bijsturen van gedrag vanuit het karakter van het kind, zónder het kind te beschamen en het uit te nodigen andere karaktereigenschappen in te zetten. Het zijn geen lessen maar een omgangsmethode. Je kunt wel met lessen werken om het jezelf en de kinderen sneller eigen te maken. Het deugdenproject is een manier van´respectvol omgaan met elkaar´ en zo karaktervorming te integreren in de klas en in de hele school en de buurt van de school. Samen met de ouders, medewerkers in buurthuizen, leide(st)ers van clubs enz.

In de teams ontstaat een andere manier van omgang met elkaar wat zorgt voor meer betrokkenheid en bezieling, voor gepaste verantwoordelijkheid, voor een grotere productie door gemotiveerde en tevreden werknemers. 'The best working place' is haalbaar. Van de top 100 bedrijven in Amerika waar werknemers aangeven dat het plezierig werken is, werd in bedrijf 2 en 3 de deugdenaanpak van top tot werkvloer gerealiseerd.

Als opvoeder (ouders, leerkracht, docent, jeugdleider, ...) help je kinderen hun karakter te vormen. Je nodigt hen uit om naar zichzelf te kijken, te reflecteren. Je helpt hen hun verdedigende of beschermende houding te onderzoeken. Je benoemt in het gedrag de karaktereigenschappen met de deugden. Hierdoor zet je kinderen in hun kracht en ontwikkelen ze zelfvertrouwen. Je werkt niet met straf maar met consequenties en je nodigt het kind steeds uit te herstellen wat fout ging. Conflicten los je niet op vanuit boosheid maar vanuit nieuwsgierigheid met een stappenplan.

Elkaar beschamen is verleden tijd. JE ZET ELKAAR IN JE KRACHT. Dit geeft synergie, vreugde en saamhorigheid.

Contact gegevens

contactpersoon:

Willy Hensen
Ericastraat 58 
5271 KN St. Michielsgestel
(vlakbij 's Hertogenbosch)
073-5517063 of 06 40306739

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Theo Klungers

Theo Klungers

Trainer en coach deugdenproject

www.posicom.nl / #theoklungers

Over Theo

Willy Hensen

Willy Hensen_nieuw

Trainer en coach deugdenproject

www.emoveri.nl

Over Willy

Inloggen

U bevindt zich hier: Start Over deugden Waarom het deugdenproject werkt